Kilka słów o marchewce...
 Oceń wpis
   

Znana była już w Starożytności, jednak ze względu na swój smak, który dalece różnił się od tego, jaki znamy obecnie, nie była wówczas zbyt ceniona. Dopiero w XIV wieku, kiedy to wyhodowana została najlepiej znana nam dziś odmiana o jędrnym korzeniu i słodkawym posmaku, na dobre weszła do naszego jadłospisu.

 

Marchewka, bo o niej tu mowa jest tanim i powszechnie dostępnym warzywem o intensywnym, żółtopomarańczowym zabarwieniu. Często spotykamy ją w najróżniejszych daniach lub jako składnik popularnych soków. Obecnie znamy ponad 60 odmian marchwi jadalnej, z których najpopularniejszymi są lenka, karota i amsterdamka. Istnieje też marchew dzika o białym lub żółtym zabarwieniu.

Znaleźć w niej możemy witaminę A, C, witaminy z grupy B, a także witaminę E, H, K oraz PP. Nie brak też składników mineralnych takich, jak wapń, potas, sód, żelazo, miedź, fosfor, magnez, cynk i kobalt. Zawiera też kwas foliowy, kwas jabłkowy, inozytol oraz pektyny. Dzięki obecności dużej ilości błonnika, marchewka pomaga regulować pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom i nadmiernej fermentacji w jelitach. Sprzyja wydalaniu z organizmu produktów odpadowych przemiany materii.

Marchew ma bardzo pożądany wpływ na naszą skórę - delikatnie wygładza zmarszczki i nadaje skórze intensywniejszą barwę - dzięki czemu poleca się ją latem, gdy się opalamy. Inną zaletą marchwi - chyba najlepiej nam znają - jest jej korzystny wpływ, dla naszego wzroku. Zawdzięczamy to obecności beta-karotenu. Ten sam związek ma jednak też i inne właściwości. Przyczynia się m.in. do ochrony przed drobnoustrojami. Ma także działanie antyoksydacyjne i wzmacniające odporność.

Warto zwrócić uwagę na obecność w marchewce inozytolu. Związek ten jest głównym składnikiem lecytyny i funkcjonuje, jako substancja lipotropowa (tzn. związek, który zapobiega gromadzeniu się tłuszczu i cholesterolu w wątrobie). Jeżeli wątroba staje się nadmiernie obciążona przez tłuszcz i cholesterol, upośledzeniu ulegają liczne jej funkcje, co koniec końców negatywnie odbija się na całym organizmie. Przypuszcza się też, że niedobór inozytolu w organizmie może być przyczyną niepłodności u mężczyzn.

Marchewkę najlepiej spożywać na surowo. Jest wówczas najbardziej wartościowa, choć ceną za to jest jej większa ciężkostrawność. Ugotowana staje się o wiele bardziej lekkostrawna, dzięki czemu mogą ją jeść już malutkie dzieci. Obróbka termiczna sprawia jednak, iż traci ona część swoich wartości odżywczych.

 

Produkty zawierające liofilizowaną marchewkę:

1. Vega Mix

2. Vis Vitalis Mix

 

Komentarze (4)
Zbyt mało warzyw i owoców, a... Bakterie wolą kobiety?

Komentarze

2013-06-25 23:57:52 | 78.8.49.* | Łukasz548
Re: Kilka słów o marchewce... [0]
http://www.youtube.com/watch?v=s0dU2C5V2gw to przesadzanie z marchewka i vitaminą A skomentuj
2013-05-31 10:50:18 | 89.231.124.* | pannacota
Re: Kilka słów o marchewce... [0]
marchew to super warzywo, warto o niej poczytać na stronie
http://leczniczeziola.pl/625/marchew skomentuj
2012-03-04 07:10:32 | 94.175.101.* | Tomek P.
Re: Kilka słów o marchewce... [0]
Dzięki za artykuł. Uwielbiam marchewkę... skomentuj
2011-09-26 19:51:12 | 31.63.239.* | opwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww
Re: Kilka słów o marchewce... [0]
marchewka to super rzecz i warzywo skomentuj
O mnie
.
Blog firmowy biura regionalnego TetroBreath w Polsce
Najnowsze komentarze
2014-08-21 11:24
erf:
Jak zwalczyć kamienie migdałowe?
niestety zestaw ponad 150 zł. wole wyciąć migdałki, ktore niestety ale są u mnie źródłem[...]
2014-01-20 23:01
Ihgff:
Jak zwalczyć kamienie migdałowe?
Pasta aminomed, curaprox + płyn gluxonit! Do kupienia w aptekach internetowych! POMAGA!!!
2014-01-06 19:49
najlepszeprezenty.com.pl:
Oszuści grasują w sieci
:)